Vandreturen er et fantastisk godt initiativ, siger kendt Esbjergenser

08. september 2023
Hospicevandringen er et fantastisk godt initiativ

- Det er et fantastisk godt initiativ.

Sådan siger sanger Dorte Mørup Tagmose om den vandretur, støtteforeningen for Hospice Sydvestjylland arrangerer torsdag den 14. september med start sidst på dagen.

Dorte Mørup Tagmose har sagde ja til at lede den afsluttende fællessang, hvor hun også selv giver et par numre.

- Jeg er selv med i sammenslutningen Kunstnere i Hospice, hvor der er mange sange og musikere, der tager rundt på hospice i hele landet. Selv har jeg været på stort set alle hospice i Danmark. Det er smukt og helt unikt at synge på hospice. Det er en helt egen ro og atmosfære på hospice. Nogle patienter kommer kørende ind til koncerten i senge, andre lytter med på værelserne via tv, og det er meget bevægende. Man er bestemt ikke upåvirket, siger Dorte Mørup Tagmose om det at synge rundt om på hospice, og hun føjer til:

- Vi ved ikke, om der er to, ti eller 14, der kommer til koncerten, men vi kører gerne mange kilometer for at synge der. I bilen taler min pianist og jeg altid om, hvordan det er. Det er smukt og helt unikt at synge for dem.

- Det er også rigtigt godt at gøre opmærksom på hospice. Mange er ikke klar over, hvad hospice kan tilbyde.

- Hvad er det, sangen kan?

- Der er mange følelser i det. Sagen kan vække minder, man bliver glad og opløftet. Sangen er god for sjælen. Det er bevist, at sangen gør noget selv for udøvende.

- Min pianist Søren Kaspersen og jeg ser frem til at være med til arrangementet på hospice. Nu er det her i Esbjerg, men vi kører glade mange kilometer for at synge en halv time på et hospice. Det er et sted, hvor jeg personligt ikke ville have noget i mod at være, når den tid en gang kommer. Det er et helt fantastisk koncept, siger Dorte Mørup Tagmose.

Fakta

Byvandringen på tre og seks kilometer starter og slutter ved Hospice. Pladsen åbnes klokken 16 med mulighed for køb af kage og kaffe. Kl 16.30 er der officiel åbning, og deltagerne går ud på de to ruter. Leder af byhistorisk arkiv, Jørgen Dichmann, vil fortælle om de seværdigheder, deltagerne møder under vejs. Når alle er tilbage, er der fællessang under ledelse af Dorte Mørup Tagmose.

Tilmeld dig til vandringen her